مرکزاطلاعات فنی امورگمرکی


دانشگاه مجازی گمرک(بزرگترین مرکزاطلاعات کلاسیک گمرک)

گمرک محوری یا قاچاق محوری؟!

 

گمرک محوری یا قاچاق محوری؟!
آیا می دانید که فرماندهی دستگاههای مختلف در ترخیص کالا با گمرک است؟
تنها نهاد مرجع و مسئول ترخیص کالا از مبادی مرزی، سازمان گمرک ایران است. و دیگر هیچ نهاد دیگری حق دخالت در این زمینه را ندارد. غیر از گمرک هیچ دستگاهی از مبادی رسمی اجازه صدور ترخیص کالا را نخواهد داشت. از مبادی غیررسمی نباید هیچ کالایی وارد کشور شود و ورود تمامی کالا ها باید از مبادی رسمی صورت گیرد. گمرک مسئول و تنها مرجع ترخیص کالا است، براین اساس، فرماندهی دستگاههای مختلف در ترخیص کالا با گمرک است.
روند ورود کالاها از مبادی غیررسمی بایداز کشور برچیده ‌شود. آیا واقعاسوت پایان واردات غیررسمی به صدا درآمد ه است و گمرک؛ مرجع بی‌رقیب ترخیص کالا است.و دروازه‌های واردات غیررسمی یا همان قاچاق کالا به کشورپلمپ شده است وآیاواقعادرحال حاضر تنها گمرک، مرجع رسمی برای واردات است و هیچ دستگاهی به غیر‌از این ارگان، اجازه ترخیص کالا از مبادی رسمی را ندارد.
آیا دیگر وقت آن نرسیده، که دستی بر آتش بگیرند و ترمز واردات غیررسمی به کشور که از هزار منفذ محسوس و غیرمحسوس انجام می‌شود را بکشند. حال که «گمرک محوری» چراغ راه واردات کالا به کشور استلازم است همه در این وظیفه مهم به گمرک کمک کنند.باید کاری کاری کرد  تا دیگر هيچ كالايي بدون ثبت گمرکي و دريافت باركد و همچنین پرداخت حق گمرکی، اجازه ورود به كشور را نداشته باشد و بهانه‌ای هم برای دستگاه‌هایی که در این زمینه کوتاهی می‌کنند، باقی نماند.لذا مرزي كه كالا از آن بدون پرداخت گمركي وارد شود، مرتكب خلاف شده و به شدت باید آن برخورد گردد، ومعابر غيرقانوني و بازارچه‌هاي مرزي بايد ساماندهي و مسدود شوند، به گونه‌اي كه تحت نظارت كامل گمرك قرار بگیرند و اساسا بدون نظارت گمرك، هيچ بازارچه و معبري اجازه فعاليت نداشته باشد.
بنا‌براین ، مقررات حاكم بر ورود كالا مبني بر اخذ گواهي و مجوزهاي متعدد و تشريفات زائد نیز بايد در اسرع وقت اصلاح شود؛ به طوری كه روال تجارت قانوني، تسهيل و مدت ترخيص كالا و تشريفات آن، كوتاه و آسان شود.
هيچ مرجعي تحت هيچ عنواني حق ندارد مجوز ورود كالا صادر كند، استانداران استان‌هاي مرزي بايد دقت و نظارت كافي داشته باشند؛ چرا كه بازارچه‌هاي مرزي به منظور تبادل كالا، به صورت تهاتر، ايجاد شده و مرزنشيناني كه داراي كارت و مجوز هستند، مي‌توانند طبق مقررات در آن فعاليت کنند؛ اما نبايد به گونه‌اي عمل شود كه به جاي مردم مرزنشين، بعضا سرمايه‌داران كلان از اين امتياز سوءاستفاده كنند. گمرک تنها در اسکله‌ها و مرزهای رسمی مستقر است و هنوز در برخی مرزها، معابر غیر‌رسمی وجود دارد که گمرک در آنها مستقر نیست و چنانچه کالایی از این معابر وارد کشور شود، به طور حتم قاچاق است. البته گمرک در تمام اسکله‌هایی که به عنوان مرز رسمی کشور توسط دولت تعیین شده، مستقر است و نظارت بر امر ورود و خروج کالا را بر عهده دارد.
 در تعریف مرزهای غیر‌رسمی،به عنوان مثال اگر 10 یا 20 کیلومتر دورتر از مرزی که گمرک در آن مستقر است، راهی غیر‌قانونی وجود دارد که کالا از طریق آن وارد کشور می‌شود، آن راه، معبر غیر‌رسمی و غیر‌مجاز محسوب می‌شود.
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: علی نویدی شماره خبر: 214 زمان: 19:29 تاريخ: دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:گمرک محوری یا قاچاق محوری,مبادی رسمی وغیر رسمی, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب



CopyRight| 2013 , ali navidi , All Rights Reserved
Powered By a.navidi@ymail.com | Template By: alinavidi



منوي اصلي

درباره سايت



برچسب هاي وب



کشورهاي جهانی بازديد کننده سايت


جاوا اسکريپت-اچ تي ام ال


جستجوگرسايت

Google

موضوعات وب


لینک های مفید



نويسندگان


آخرين مطالب



لینک دوستان


پيوندهای روزانه


لینک های مفید





سايت اشعار مديريت سايت


















امکانات وب



اخبار لحظه اي


جستجودراين سايت جستجودراينترنت